Guides

Sådan vælger du en madras (2021) – Komplet købs guide

madras

Står du og skal have en ny madras, kan det være svært at finde ud, hvor du skal starte med at kigge. Går du i en fysisk butik eller handler online? Prioriterer du budgetvenlige muligheder eller er du mere til en dyrere og mere fancy luksusmodel? Og hvad med størrelse, form, materiale og design?
Ja, der er mange ting at overveje, især hvis det er første gang, du skal købe seng.

Vi vil her hjælpe til, hvordan du vælger den helt rigtige madras, der passer bedst til dig og dine behov. Vi vil komme ind på forskellige madrastyper, vejlede til hvilken model der passer bedst til dine søvnbehov og meget mere.
Læs mere her og find svar på dine eventuelle spørgsmål inden du skal ud og købe en ny madras!

Vigtige madrasspørgsmål

Vi har her lavet 6 vigtige spørgsmål, som du kan stille dig selv, når du skal vælge madras. Disse spørgsmål kan hjælpe dig på rette spor med valg af en madras, som passer bedst til dig og dine personlige behov.

• Hvor gammel er din madras?
• Hvilken stilling sover du i?
• Hvilken fasthed har du brug for?
• Hvor meget vejer du?
• Hvilken type madras har du brug for?
• Hvad er dit budget?

Hvor gammel er din madras?

Alderen på din madras kan spille en stor rolle i forhold til, om du har behov for en ny. Som tommelfingerregel bør du overveje at investere i en ny, hvis du har haft din madras i mere end 8 år.
Dette er ikke gældende for alle madrasser, men det er vigtigt at mærke efter, om madrassen stadig giver dig en god og behagelig nattesøvn.

For en hurtig primer på de typiske udløbsdatoer for forskellige madras materialer, se grafikken nedenfor:

Den bedste måde at finde ud af, om det er tid til at udskifte din madras, er at lytte til din krop. Vågner du op med smerter i ryggen eller andre steder på kroppen om morgenen? Har du problemer med at finde en behagelig position om natten? Har du bemærket nogle steder, hvor du synker ned i din madras? Hvis du kan svare ja på et eller flere af disse spørgsmål, kan det være, at det er ved at være tid til at udskifte din madras.

Hvilken stilling sover du i?

En af de første ting, der er vigtigt at finde ud af, når du skal have en ny seng eller madras, er, hvilken position du sover i. Selvom de fleste har en tendens til at vende og dreje sig om natten, så foretrækker langt de fleste en bestemt position at falde i søvn i.
Måske er du en, der godt kan lide at falde i søvn på ryggen, men ruller om på siden i løbet af natten for at rulle tilbage på ryggen igen. Eller måske ligger du det meste af natten på en bestemt side, men vender om på maven, kort forinden vækkeuret ringer om morgenen.

sovestillinger

Hvis du aldrig rigtig har tænkt på dine foretrukne sovepositioner før, vil vi opfordre dig til at være ekstra opmærksom på, hvordan du sover i den kommende uge. Du vil sandsynligvis finde ud af, at du enten foretrækker at sove på ryggen, på siden, på maven eller en kombination af dem alle tre.

Disse oplysninger er vigtige, da madrasser har forskellig fasthed. Læs videre nedenfor og bliv klogere på, hvilken madrastype der er bedst egnet til din sovestilling og meget mere.

Sover du på ryggen?

At sove på ryggen anses af eksperter for at være den bedste sovestilling. Du skal dog være opmærksom på ikke at ligge for højt med hovedet, da det ikke er godt for din nakke. Selvom at sovestillingen betragtes som den bedste, kan den på en og samme tid også være den mest irriterende for din partner. At sove på ryggen kan nemlig give anledning til snorken.

På en skala fra 1-10 hvor 1 er den blødeste og 10 er den hårdeste madras, så er en madras med en medium fasthed på ca. 5,5-7 det perfekte valg til dig, der foretrækker at sove på ryggen.

Døjer du med rygproblemer eller smerter, så er det bedre og sundere at ligge på ryggen, selvom det kan være hårdt, hvis du har ondt. Du kan eventuelt lægge en pude under knæene, som vil få din rygsøjle til at slappe mere af. Måske har du også brug for en pude under lænden. Er du meget svajrygget, er det dog ikke en god sovestilling at ligge på ryggen. Denne madrastype hjælper også med at løfte og indstille din rygsøjle i en behagelig stilling. At etablere en jævn linje fra skuldrene til hofterne hjælper med at lindre spændinger over ryggen og dermed forhindre smerter i forbindelse med fibromyalgi og gigt.

Sover du på ryggen, så har din ryg det bedst, hvis hele ryggen og lænden har kontakt med madrassen på samme tid. Dette kan du teste ved at ved at få din partner eller en ven/veninde til at føre en hånd under ind under din lænd, mens du ligger på madrassen. Her skal der være den samme modstand, som hvis du lagde et ben ovenpå din hånd. Glider hånden for nemt ind under, så er madrassen for hård.

Sover du på ryggen, kan du normalt finde en god komfort på en række forskellige typer madrasser og materialer. Men en hybridmadras som kombinerer skum- og spolelag er at foretrække.

Sover du på siden?

At sove på siden er uden tvivl en af de mest brugte sovestillinger. Denne sovestilling betragtes generelt også som værende god og sund. Det er derfor godt at ligge på siden og sove, hvis altså ikke du vrider rygsøjlen ved at dreje i hoften. Vær opmærksom på, at dine ben gerne skal ligge parallelt og lige oven på hinanden, så det ene ben ikke ligger længere fremme end det andet. Du kan eventuelt lægge en pude eller et tæppe mellem knæene, hvis det er ubehageligt, at de ligger lige oven på hinanden. Dine skuldre og hofter skal også være lige oven på hinanden, og du bør have armene foran kroppen.

Når du ligger på siden, kan det dog godt belaste dine skuldre og hofter. Du skal derfor sørge for at have en ordentlig madras og en god pude, der skåner og støtter din krop. Hvis du sover på siden, holdes rygsøjlen lige og understøttet, den skader ikke nakken og tarmene kan arbejde, som de skal. Dette giver dig en god og rolig nattesøvn.

Sover du på siden, vil en madras med en fasthed inden for området 4-6 være det rigtige valg. Igen sammenligner vi disse mål med standarden på 6,5 for medium fasthed.

Hvis din ideelle position er at sove på siden, hjælper en hård madras dig ikke. Du har i stedet brug for en blødere, mindre fast og en som former sig efter din krop. Dette gør det muligt for skuldrene at synke let for at finde en mere behagelig stilling. En madras med memoryskum er derfor at foretrække til dig, der sover på siden.

Sover du på maven?

Sover du på maven er en ultrafast madras at foretrække, da den løfter hofterne på linje med skuldrene og hjælper dig med at holde ryggen lige. En blød madras får nemlig dine hofter og ryg til at synke og indtage en ubehagelig krumning og skabe fremtidige rygsmerter. Her er en mere fast madras meget mere støttende.

Sover du på maven, vil en madras med en fasthed inden for området 7-9, på en skala fra 1-10, være det rigtige valg. Igen sammenligner vi disse mål med standarden på 6,5 for medium fasthed.

Selvom madrassen er i den yderste ende af fasthedsskalaen, betyder det ikke, at du vil ende med en madras, der er hård som en sten. Nøglen her er at finde en seng, der kombinerer understøttende fundamenter med tynde komfortlag for at give et strejf af blødhed til den generelle fasthed. Derfor vil du, som sover på maven, sandsynligvis opnå den bedste nattesøvn med en spring- eller hybridmadras.

Har du en kombineret sovestilling?

En kombineret sovestilling er en populær sovestil, der kombinerer alle tre ovenstående positioner, men også en der kræver en dynamisk madras, der er i stand til at give ryggen, siden og maven komfort.

Har du en kombineret sovestilling vil en medium fasthed på 6,5 være at foretrække. En medium fast madras er et fremragende valg, fordi de typisk har en behagelig balance mellem trykaflastning og støtte. De er bløde nok til at give skuldrene tryk, mens du sover på siden og faste nok til at støtte hofterne, når du ligger på ryggen.

Det er vigtigt, at du som kombinationssover er i stand til at bevæge dig rundt og justere positioner med lethed, mens du sover. Her vil flydende latex eller hybridmadrasser være det oplagte valg.

Hvilken fasthed har du brug for?

Inden du skal have en ny seng, skal du tage stilling til madrassens hårdhed. Valg af hårdhed eller fasthed på din madras er afgørende for, at du får den optimale liggekomfort. Her har 3 faktorer indflydelse på, om du skal have en medium eller en fast madras:

• Kropsvægt
• Kropsbygning
• Liggeposition

Da vi allerede er begyndt at diskutere fasthed, har vi valgt at dedikere et helt afsnit til dette. Kort sagt betyder fasthed, hvor hård eller blød en madras føles. Selvom det kan virke som et simpelt spørgsmål at besvare, kan det faktisk være ret vanskeligt at bestemme fastheden på den madras, som du har brug for. Det skyldes, at madrassens følelse og fasthed afhænger af dine egne personlige definitioner for blød, medium og fast samt din specifikke kropstype, vægt, størrelse og liggeposition.

Dette kan blive kompliceret af det faktum, at mange forbrugere forveksler support med fasthed. En understøttende madras er en, der sætter rygsøjlen i en jævn linje uden at skabe trykpunkter og kan opnås på en blød, mellemstor eller fast madras. Fasthed refererer kun til den egentlige “følelse” af madrassen.
Du kan altså finde en støttende madras over hele fasthedsspektret, uanset om en hård, medium eller blød madras er bedst for dig.

Det gennemsnitlige og foretrukne fasthedsniveau ligger mellem 4-7 ud af 10. Som skrevet ovenfor vil nogle foretrække en madras i den nedre ende af fasthedsskalaen, hvor andre foretrækker en madras fra den højere ende. Dette afhænger af den foretrukne soveposition og andre faktorer.

Hvor meget vejer du?

Når du skal vælge madras, skal du være opmærksom på, hvilken type der passer bedst til din vægt. Generelt siger man, at jo mere du vejer, jo mere fast skal madrassen være. En tommelfingerregel er, at du skal have medium fasthed, hvis du vejer under 75 kg. Er din vægt mellem 75 og 95 kg skal du have en madras med en fast fasthed og hvis du vejer mere end 95 kg har du brug for en madras med ekstra fasthed.

Din vægt har ikke den helt store betydning i forhold til, hvilken madras variant du skal gå efter, så det må endelig ikke lade dig stoppe fra at vælge den madras variant, som du bedst kan lide. Vægten har derimod indflydelse på, hvilken madras fasthed du skal gå efter.

Afhængigt af din vægt og samlede kropstype kan du faktisk finde ud af, at du har brug for en bestemt type madras for at tilfredsstille dit søvnbehov.
Vi vil her gennemgå de forskellige vægtkategorier for at demonstrere, hvilke madrasser der fungerer bedst inden for hver vægtklasse.

Generelle retningslinjer til valg af madras fasthed:

• Under 75 kg. = Blød/medium madras
• Mellem 75 og 95 kg. = Medium/hård madras
• Over 95 kg. = Hård/ekstra hård madras

Vægt under 75 kg.

Selvom I er flere personer der har en vægt på under 75 kg. er det ikke ensbetydende med, at I alle sover ens. Derfor vil vi her komme med nogle madrasanbefalinger, som er baseret på forskellige typer, som man kan gå efter.

Soft Feel (4-6 / 10 på fasthedsskalaen): Med en let vægt skal du ikke have problemer med at lande på en blød madras. Du er ikke så tilbøjelig til at synke igennem materialerne, som andre kan være, så du skal være godt tilfreds med enhver form for seng, helst en med et memoryskum komfortlag.

Medium Feel (5,5-7 / 10 på fasthedsskalaen): Folk med en lettere vægt synker ikke så dybt ned i madrassen, hvilket kan gøre senge med supertætte eller tykke lag skum ubehageligt for disse mennesker. Så hvis du er en lettere person, anbefaler vi at gå efter en madras, der er 0,5-1 fasthedspunkter lavere end den, som du rent faktisk har brug for. Dette skyldes, at de fleste mellemstore madrasser er vurderet med en gennemsnitlig sovevægt (typisk omkring 75 kg).

Firm Feel (7-9 / 10 på fasthedsskalaen): Lettere personer vil ofte prioritere madrasser med et tyndt komfortlag. Faktisk kan de have det bedre med en simpel pudetop eller et vatteret dækkomfortlag. Hvorfor? Disse mennesker vil ikke synke så let igennem de øverste skumlag, så det er ikke nødvendigt at buffere dem fra de grundlæggende lag.

Vægt mellem 75 og 95 kg.

Her skal vi udforske vægtkategorien, på dem der vejer mellem 75 og 95 kg. Dette gør vi ved igen at opdele tingene i forskellige fasthedsbehov.

Soft Feel (4-6 / 10 på fasthedsskalaen): Behovene i dette område svarer stort set til det samme som dem med en lettere vægt. Hvis du vejer omkring 75 kg., kan du følge nøjagtigt de samme regler, som vi skitserede ovenfor for dem med en vægt på under 75 kg. Men hvis du nærmere vejer 95 kg., vil du sandsynligvis gå efter en madras med et tykkere toplag skum for at give masser af pude, når du trykker ind i strukturen.

Medium Feel (5,5-7 / 10 på fasthedsskalaen): Dette vil sandsynligvis være den bedste følelse for dig i denne vægtklasse. Da de fleste madrasser er designet med både gennemsnitlig vægt og medium fasthed i tankerne, bør du ikke have noget problem med at finde en seng til at imødekomme dette behov. Generelt opnås medium fasthed, når der er en balance mellem komfort og støttelag.

Firm Feel (7-9 / 10 på fasthedsskalaen): Hvis du er på udkig efter noget fastere, og gerne vil reducere tykkelsen på dine komfortlag samt øge tykkelsen på dine støttelag, er dette madrassen til dig. Folk i denne vægtkategori vil presse ind i strukturen mere end dem i vægtklassen under, så de har brug for ekstra støtte i basen for at opnå en mere “fast” følelse.

Vægt over 95 kg.

Desværre kan det nogle gange være svært for folk med en vægt over 95 kg. at finde en behagelig madras. Det betyder ikke, at der ikke er gode muligheder derude, men mange mærker bygger deres senge med kun en type vægtklasse i tankerne. Dette kan være frustrerende, men her er der nogle tips og tricks, som du kan bruge til at finde en madras til at tilfredsstille alle dine fastheds- og supportbehov.

Soft Feel (4-6 / 10 på fasthedsskalaen): Hvis du leder efter en blødere fornemmelse, anbefaler vi, at du går efter en høj seng, der har et tykt toplag af skum over en robust spiralsektion. Med en vægt over 95 kg. vil du sandsynligvis presse dybt ned i sengen, så sørg for, at der er mindst 10-15 cm. skum ovenpå for at synke igennem. Dette hjælper med at skabe en blødere følelse.

Medium Feel (5-7 / 10 på fasthedsskalaen): Med en vægt i denne klasse anbefaler vi at holde de øverste lag af skum tykke, men derimod reducere dem med en cm. eller to. Selvom industristandarden for medium fasthed er 6,5 / 10, vil vi foreslå, at folk med en større vægt går efter noget i 7-8 / 10-serien.

Firm Feel (7-9 / 10 på fasthedsskalaen): Og endelig, hvis du er på udkig efter en mere fast fornemmelse, vil vi anbefale at gå efter en robust springmadras med et pudet lag. Der er masser af faste modeller tilgængelige på markedet i dag, men vi vil holde fokus på madrasser, der lander et eller andet sted i 8-9 / 10-fasthedsområdet.

Det kan i visse tilfælde være nødvendigt at tænke på vægtforholdet, når det drejer sig om fjedermadrasser. Her kan du med fordel overveje en model med multipocketfjedre, hvis du vejer over 100 kg. Multipocketfjedrene er nemlig bedre til at understøtte den ekstra vægt end normale pocket- eller bonell fjedre, og så er du sikker på at få en madras, der samtidig er ekstra robust og slidstærk.

Hvilken type madras har du brug for?

Nu hvor vi har undersøgt nogle af de vigtigste faktorer, der skal overvejes, når du skal have en ny madras, er det tid til at finde ud af nøjagtigt, hvilken type seng du har brug for. Nedenfor vil vi introducere dig til de mest populære muligheder. Vi beskriver her, hvad de er, hvordan de føles og hvem der måske bedst kan lide hver enkelt.

Memoryskum

Memoryskum madrasser er hovedsageligt bygget med memoryskum, et materiale som er kendt for sin langsomme reaktion på tryk og dyb konturering. Derfor giver de en enorm mængde trykaflastning på følsomme områder som skuldre, hofter og lænd.

Disse madrasser er bedst til folk, der har tendens til at sove på siden. Dette skyldes at memoryskum tager form efter din krop. Memoryskummadrasser er perfekte til sovende, der har brug for lidt ekstra støtte til at hjælpe dem med at sove. En anden stor fordel ved at sove på memoryskummadrasser er, at de er lavet af flere lag skum, der løser problemet med madrasser, der synker i midten. Dette vil hjælpe med at eliminere din månedlige madrasvending, da madrassen stadig vil være fuld og kunne støtte dig optimalt.

Bedst til: Efter vores mening er memory skum bedst til dem, der ønsker at føle sig mere “i” deres madras end “ovenpå” den. Især dem der har tendens til at sove på siden, kan drage fordel af materialets dybe kontureringsklem, når de presses ind i strukturen.

Værst til: Memoryskum er et superblødt materiale, så det vil sandsynligvis ikke være fast nok, til dem der sover på maven. Hvis du vil have en ultrafast følelse fra din madras, skal du springe memoryskum helt over.

Populære madrasser med memoryskum: Der er mange memoryskum madrasser på markedet, men nogle af vores favoritter inkluderer madrasserne Nectar, Amerisleep og Loom & Leaf.

Latex

Latexmadrasser er ens i koncept til memoryskummadrasser, men i stedet for memoryskum bruger disse madrasser latexskum. Latexmadrasser er mindre solide, end dem der er lavet med memoryskum, og de er også meget køligere. Disse madrasser er ideelle til alle, uanset om man sover på siden, ryggen, maven eller en kombination af dem alle. Derudover køler madrassen naturligt, og er derfor at foretrække hos folk der har det varmt, når de sover.

Bedst til: Latex er god til de fleste, men særligt kombinationssovere foretrækker denne type madras. Disse mennesker skal være i stand til at bevæge sig rundt og skifte position med lethed, så det bør drage fordel af latexskummets naturlighed. Derudover vil miljøvenlige sandsynligvis nyde den organiske sammensætning.

Værst til: Hvis du har brug for dyb trykaflastning på skuldre eller hofter, er latex muligvis ikke den bedste pasform for dig. Materialet er blødt og hyggeligt, men giver dig ikke det samme klem, som du ville få fra en madras med memory skum.

Populære latexmadrasser: Der er mange latexmodeller tilgængelige på markedet, men vi foretrækker især madrasser fra Plushbeds Botanical Bliss, Zenhaven og Avocado.

Springmadras

En af de mest populære og mest anvendte madrastyper er springmadrasser, som er støttende og faste. Med høje sektioner af stålspoler fungerer disse senge bedst, for dem der kan lide en solid og jævn støtte.

Bedst til: Denne type madras er bedst til folk med behov for en solid og jævn støtte. Afhængigt af antallet af fjedre inde i madrassen vil soveoplevelsen blive godt støttet. Disse madrasser er gode til dem, der sover på ryggen eller på maven.

Værst for: Springmadrasser vil ikke gøre meget for dem, der har brug for trykaflastning. Så hvis du døjer med hofte-, skulder- eller rygsmerter, kan du overveje en anden type madras.

Populære springmadrasser: Du kan finde springmadrasser stort set hvor som helst, men vi vil foreslå at starte din søgning med Saatva-, WinkBed- og Layla Hybrid-madrasser.

Hybrid

En af de nyeste madrastyper er hybridmadrassen, som kombinerer de øverste lag af skum med spoler eller fjedre til et en-to lags trykaflastning og støtte. Disse madrasser adskiller sig fra springmadrasserne, fordi de har en mere “afbalanceret” følelse.

Bedst til: Hybridmadrasser kan fungere godt for en bred vifte, men vi anbefaler særligt denne type, til dem der sover på ryggen eller har en kombineret søvnrytme. Disse folk vil især sætte pris på både den ekstra støtte fra disse senge såvel som deres klem og mobilitet.

Værst for: Der er så mange forskellige typer hybridmadrasser på markedet, at vi ikke nødvendigvis vil sige, at de er dårlige for nogen. Nøglen her er, at fokusere på de typer af skum der bruges i de øverste lag – sidesovere vil have en hybrid med memoryskum, mens rygsovere muligvis vil have en hybrid med latex.

Populære hybridmadrasser: Et par af vores foretrukne hybridmadrasser inkluderer DreamCloud-, Leesa Hybrid- og Casper Hybrid-madrasser.

Hvad er dit budget til køb af madras?

Efter at have overvejet alle disse forskellige spørgsmål, har vi et mere som er værd at overveje: Hvad er dit budget?
Hver kunde vil have et individuelt svar på dette spørgsmål, men det er vigtigt at tænke over det, før du begynder din søgning efter en ny madras. Heldigvis er der mange muligheder på markedet, så det burde ikke være et problem at finde en madras, som passer til dit budget. Der er dog nogle ting, der er værd at have in mente.

• Du får, hvad du betaler for: Selvom vi ville ønske, vi kunne sige, at du kunne få en ultra-luksuriøs madras til under 1000 kr., ved vi alle, at dette ikke er sandt. Så tilpas derfor dine forventninger til det budget, du arbejder med. Og husk, at der er masser af budgetvenlige madrasser, der er lige så behagelige som de dyrere modeller.

• Find din foretrukne: Lad dig ikke narre af prangende reklamer! Bare fordi du ser en bestemt type madras dukke op overalt, betyder det ikke, at det er den bedste og mest behagelige. Lang historie kort, bliv ikke distraheret af de påtrængende annoncekampagner; du skal i stedet lægge vægt og fokusere på dine specifikke søvnbehov.

• Garanti: Der er mange måder at øge værdien på dit madraskøb. En af de nemmeste er at finde et brand, der giver en god garanti. Mange madrasser har en garanti, som sikrer, at din seng bliver ordnet, hvis der skulle blive noget indenfor en rum tid. Læs altid det med småt for at finde ud af, hvor lang tids garanti der er på madrassen og hvad den forventede levetid kan være!

• Køb i weekender og på helligdage: Hvis du har et meget stramt budget, anbefaler vi at shoppe på fridage. De fleste madrasmærker kører ofte nogle gode tilbud særligt i weekender og på helligdage, så hold øje med specielle rabatter og gode tilbud.

Konklusion – Et sidste råd

Hvis vi kunne tilbyde et bestemt og et særligt godt råd, når du er på jagt efter en god madras, som passer til dine behov, vil det være at holde fokus på, hvad DU specifikt har brug for.
Dette er en personlig rejse, så vær opmærksom på de faktorer der er vigtigst for dig og hvordan du sover. Hvis du gør det, er vi ikke i tvivl om, at du finder en madras, der er helt rigtig for dig.